מבוא
בשנים האחרונות, השימוש באופניים וקורקינטים חשמליים הפך לנפוץ מאוד בישראל. הסיבות לכך מגוונות: יעילות בתנועה עירונית, חיסכון בעלויות דלק וחנייה, ותרומה לאיכות הסביבה. עם זאת, עלייה זו בפופולריות מלווה גם בעלייה במספר התאונות המערבות רוכבי אופניים חשמליים. לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ישנה עלייה של כ-30% בתאונות אלו מדי שנה. במאמר זה נסקור בהרחבה את הזכויות המשפטיות של רוכבי אופניים חשמליים במקרה של תאונה.
חובת הביטוח
בניגוד לכלי רכב ממונעים, אין חובת ביטוח חוקית לאופניים חשמליים בישראל. זאת אומרת שרוכב אופניים חשמליים אינו מחויב על פי חוק לרכוש ביטוח כלשהו. עם זאת, מומלץ מאוד לרוכבים לרכוש ביטוח צד ג' או ביטוח תאונות אישיות.
ביטוח צד ג': מכסה נזקים שהרוכב עלול לגרום לאדם אחר או לרכושו. למשל, אם הרוכב פוגע בהולך רגל או ברכב חונה.
ביטוח תאונות אישיות: מכסה פגיעות גופניות מסויימות (בהתאם לתנאי הפוליסה) של הרוכב עצמו.
ביטוח אופניים: מכסה גניבה או נזק לאופניים עצמם.
חשוב לציין כי חברות ביטוח רבות בישראל החלו להציע פוליסות ייעודיות לרוכבי אופניים חשמליים, המשלבות כיסויים שונים.
אחריות בתאונות
- תאונה עם רכב ממונע – במקרה של תאונה בין אופניים חשמליים לרכב ממונע, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים חל על הרוכב. זה מאפשר לרוכב לתבוע פיצויים מחברת הביטוח של הרכב הפוגע.
הרוכב נחשב ל"הולך רגל" לצורך החוק, מה שמקנה לו זכויות נרחבות.- הפיצוי יכול לכלול: הוצאות רפואיות, אובדן כושר עבודה, כאב וסבל, ועוד. גם אם הרוכב היה אשם חלקית בתאונה, הוא עדיין זכאי לפיצוי מלא מחברת הביטוח. - תאונה עם הולך רגל- אם רוכב אופניים חשמליים פוגע בהולך רגל, הוא עלול להיות אחראי לנזקים. במקרה כזה, הולך הרגל יכול לתבוע את הרוכב על פי דיני הנזיקין הרגילים.
האחריות נקבעת על פי מבחן הרשלנות: האם הרוכב התנהג כפי שאדם סביר היה מתנהג בנסיבות דומות. בין הגורמים שנלקחים בחשבון: מהירות הנסיעה, תנאי הדרך, ראות, ציות לחוקי התנועה.
אם הרוכב נמצא אחראי, הוא עלול לשאת בעלויות הפיצוי מכיסו הפרטי, אלא אם יש לו ביטוח מתאים. - תאונה עצמית-
במקרה של תאונה עצמית, הרוכב עשוי להיות זכאי לפיצויים אם התאונה נגרמה עקב רשלנות של גורם אחר (למשל, תחזוקה לקויה של הכביש). כך למשל, אם התאונה נגרמה עקב ליקוי בתשתית, ניתן לתבוע את הרשות המקומית או חברת התשתיות האחראית. או אם התאונה נגרמה עקב פגם באופניים, ייתכן שניתן לתבוע את היצרן או היבואן.
חשוב לתעד היטב את זירת התאונה ולאסוף ראיות לגורם הרשלנות.
זכויות וחובות הרוכבים
- חובת ציות לחוקי התנועה – רוכבי אופניים חשמליים חייבים לציית לכל חוקי התנועה החלים על רכבים ממונעים.
- הגבלת גיל – החוק בישראל מגביל את השימוש באופניים חשמליים לבני 16 ומעלה. זאת ועוד,
רוכבים בגילאי 16-18 חייבים לעבור מבחן תיאוריה או להחזיק ברישיון נהיגה. יודגש כי הורים של קטינים שמרשים להם לרכוב באופניים חשמליים עלולים לשאת באחריות פלילית ואזרחית. - חובת חבישת קסדה – חבישת קסדה היא חובה חוקית לכל הרוכבים. אי-חבישת קסדה עלולה להוביל לקנס ולהשפיע על גובה הפיצויים במקרה של תאונה.
צעדים שיש לנקוט במקרה של תאונה
- קבלת טיפול רפואי – בראש ובראשונה, יש לדאוג לבריאות ולבטיחות של כל המעורבים. אם מדובר בפגיעות חמורות יש להזמין אמבולנס. גם אם אין פגיעות נראות לעין, מומלץ לעבור בדיקה רפואית מקיפה. כן חשוב מאוד יש לשמור את כל המסמכים הרפואיים, כולל קבלות על תרופות וטיפולים.
- תיעוד הזירה – יש לצלם את זירת התאונה ולאסוף פרטי קשר של עדים. דאגו לצלם את האופניים, כלי הרכב המעורבים, וסימני הפגיעה. כן תעדו את תנאי הדרך והסביבה (תמרורים, מצב הכביש, תנאי מזג האוויר). אל תשכחו לרשום את פרטי הקשר של כל העדים לתאונה.
- דיווח למשטרה – במקרים של פגיעות גופניות או נזק משמעותי, יש לדווח למשטרה. המשטרה תפיק דו"ח תאונה שיכול לשמש כראיה חשובה בהליכים משפטיים עתידיים. אם המשטרה לא הגיעה לזירה, יש להגיש תלונה בתחנת המשטרה הקרובה.
- שמירת ראיות – יש לשמור את כל המסמכים הרפואיים והחשבונות הקשורים לתאונה וכמובן את התמונות שצילמתם מהזירה ופרטי העדים לתאונה. שמרו את כל החשבוניות: טיפולים רפואיים, תרופות, הוצאות נסיעה לטיפולים, תעדו את ימי העבודה שהפסדתם עקב התאונה. כן שמרו את האופניים במצבם לאחר התאונה, אם אפשר, או לפחות צלמו אותם היטב.
- התייעצות עם עורך דין – מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתאונות דרכים ודיני נזיקין.
עורך דין יכול לסייע בניהול המשא ומתן מול חברות הביטוח וכן הוא יכול לייעץ לגבי גובה הפיצויים המגיע לכם ובמקרה הצורך, עורך הדין יכול לייצג אתכם בבית המשפט.
קורקינטים חשמליים: דמיון והבדלים משפטיים
קורקינטים חשמליים הפכו גם הם לאמצעי תחבורה פופולרי בערים רבות בישראל. מבחינה משפטית, ישנם דמיון רב אך גם הבדלים מסוימים בין הטיפול בקורקינטים חשמליים לעומת אופניים חשמליים.
הדמיון לאופניים חשמליים:
- חובת ציות לחוקי התנועה: כמו רוכבי אופניים חשמליים, גם רוכבי קורקינטים חייבים לציית לחוקי התנועה.
- הגבלת גיל: החוק מגביל את השימוש בקורקינטים חשמליים לבני 16 ומעלה, בדומה לאופניים חשמליים.
- חובת חבישת קסדה: חבישת קסדה היא חובה חוקית גם לרוכבי קורקינטים חשמליים.
- אחריות בתאונות: במקרה של תאונה עם רכב ממונע, רוכב קורקינט חשמלי נחשב גם הוא ל"הולך רגל" לצורך חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
ההבדלים עיקריים:
- שימוש בתשתיות: בעוד שאופניים חשמליים מורשים לנסוע בכבישים ובשבילי אופניים, קורקינטים חשמליים מוגבלים יותר. ברוב הערים, הם מורשים לנסוע רק בשבילי אופניים ובכבישים עירוניים (לא בין-עירוניים).
- רישוי: בניגוד לאופניים חשמליים, נכון לשנת 2024, אין דרישה לרישוי או מבחן תיאוריה לרוכבי קורקינטים חשמליים (אך זה עשוי להשתנות).
- ביטוח: אף שאין חובת ביטוח לקורקינטים חשמליים, חברות רבות המציעות שירותי השכרת קורקינטים מספקות ביטוח כחלק מהשירות.